Budowa historii kredytowej – jak to robić aby nie mieć problemu z uzyskaniem kredytu?

Historia kredytowa – czym jest?
Historia kredytowa jest swoistym życiorysem wziętych kredytów oraz sposobów ich spłaty, który zapisywany jest w Biurze Informacji Kredytowej i przekazywany bankom. Na podstawie tych informacji bank ocenia wiarygodność kredytową potencjalnego kredytobiorcy oraz ryzyko udzielenia kredytu. Nieterminowe spłacanie rat lub co gorsza unikanie płatności może być podstawą do odmownej decyzji przyznania kredytu lub do zastosowania wyższych opłat (marża, oprocentowanie – gorsze warunki), dlatego dobra historia kredytowa jest bardzo ważna.

Budowa historii kredytowej
1. Dobra historia – aby ubiegać się o kredyt na dobrych warunkach należy historię w ogóle w BIK-u mieć. Najlepiej dobrą. Zła historia nie będzie przeszkodą dla banku, o ile została wyczyszczona lub poprawiona. Całkowity brak historii jest zagadką o potencjalnym kredytobiorcy dla banku, który nie wie czego może po kliencie się spodziewać i z założenia traktowany jest jako „gorszy”, stwarzający ryzyko nieregulowania należności i potrzeby windykacji. Młodzi ludzie, ubiegający się po raz pierwszy o kredyt (z reguły hipoteczny), zanim pójdą do banku, powinni zadbać o zbudowanie historii. Mogą to zrobić na kilka sposobów:
debet na koncie – najtańsza metoda, debet (nawet nie przekraczany) traktowany jest przez BIK jako zobowiązanie kredytowe;
karta kredytowa – poprzez terminowe spłacanie zadłużenia w okresie rozliczeniowym, w momencie wystąpienia do banku o kredyt warto kartę zamknąć, gdyż obniża zdolność kredytową;
regularnie spłacana pożyczka gotówkowa w banku na dowolny cel;
zakup dowolnego taniego przedmiotu na raty – najszybszy sposób na zbudowanie dobrej historii, na korzyść kredytobiorcy może zadziałać fakt wcześniejszej spłaty zadłużenia;
– zastosowanie powyższych rozwiązań na raz da bankowi obraz klienta, który bez problemu potrafi zarządzać finansami i spłatą zadłużeń.

2. Rozsądne gospodarowanie finansami – sporadyczne przekroczenie dostępnych limitów czy to debetu na koncie, czy na karcie kredytowej jest dopuszczalne przez analityków bankowych. Natomiast nagminne przekraczanie świadczy o złym zarządzaniu własnymi finansami i może dla banku oznaczać kłopoty.

3. Regularnie spłacane raty – terminowo regulowane zadłużenia to dla banku wyznacznik idealnego klienta. Nieterminowa regulacja oznacza kłopoty z BIK, który ma prawo przetwarzać niekorzystne dane przez okres 5 lat.

4. Kontakt z bankiem w razie problemów finansowych – w życiu zdarzają się sytuacje, gdy przysłowiowa noga się potknie. Utrata pracy, zdrowia i inne okoliczności, które sprawiają, że pojawia się kłopot ze spłatą raty powinny być do banku zgłoszone. Bank może zaproponować zawieszenie spłaty rat na pewien krótki okres czasu, zmienić sposób spłaty, zmniejszyć wysokość rat.

5. Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych BIK o posiadanych kredytach – niewyrażenie zgody może zaszkodzić w przypadku, gdy kredytobiorca weźmie kredyt i regularnie będzie go spłacał. Historia tego kredytu nie będzie nigdzie odnotowana. Natomiast niewyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w BIK w przypadku niespłacania kredytu czy opóźnienia w płatnościach o 60 dni nic nie da. Dane nierzetelnego kredytobiorcy i tak tam się znajdą.

Więcej ciekawych informacji możecie znaleźć tutaj: